Schaaktoernooi VSO Daaf Geluk

Beste lezer,

Mijn naam is Seppe Bloos en ik zit in 3Kader. Ik ga u vertellen hoe mijn klasgenoten Jordy en Gavin en ik een schaaktoernooi hebben georganiseerd.

Het begon met de opdracht dat wij een sporttoernooi moesten organiseren voor het vak Ondersteuning bij Sport- en Bewegingsactiviteiten. Dit vonden wij allemaal een erg leuke opdracht en de gedachtes gingen al snel naar een: voetbal-, hockey-, volleybal- of trefbaltoernooi. Maar corona gooide roet in het eten. Door de maatregelen moesten wij een schaaktoernooi organiseren, omdat hierbij makkelijker afstand gehouden kan worden tot de andere deelnemers. Wij vonden dit erg jammer aangezien niemand van ons echt iets had met schaken. De vraag of schaken überhaupt een sport is, kwam dan ook snel.
Met frisse tegenzin begonnen wij aan het organiseren van het toernooi. We begonnen te bedenken wat voor toernooi het zou moeten worden: een knock-out toernooi, roulatie- systeem of toch een competitie. Als onderdeel van het organiseren kregen we een les over schaken van iemand van de schaakbond. Dit heeft ons een duidelijk beeld gegeven van de sport en hoe we het goed kunnen organiseren. Daarnaast werd er geregeld dat er een scheidsrechter van de schaak

 

bond kwam op het toernooi om alles in goede banen te leiden. Hij zou via een speciaal systeem op de computer regelen dat de beste tegen de beste zouden spelen en de minder goede tegen de minder goede, etc. Ook gaf dat systeem aan wie aan welke tafel speelde.
Uiteraard moest er ook iets voor de winnaar geregeld worden, dus hebben wij voor de nummers 1, 2 en 3 een beker ontworpen. Daarnaast hebben wij tijdens de lessen een boodschappenlijstje gemaakt, inschrijflijsten gemaakt en opgehangen, benodigdheden omtrent de coronaregels geregeld (zoals handgel, doekjes, etc.) en hebben we allemaal een poster ontworpen die opgehangen werd bij het toernooi en door de school, om het toernooi nog meer te promoten.
We begonnen het steeds leuker te vinden en er kwamen ook erg veel aanmeldingen, wat we niet echt hadden verwacht. Vervolgens hebben we alle deelnemers gemaild, zo zorgden we er voor dat iedereen op de hoogte was en dus aanwezig zou zijn. Ook moesten we de hele week het weer in de gaten houden, want wat nou als het super hard ging waaien en stormen? Het idee was namelijk om het toernooi lekker buiten te organiseren, onder de tent, in de frisse lucht. Gelukkig voor ons bleef het weer aangenaam en kwam er zelfs een lekker zonnetje kijken.

Op de eerste toernooidag (17 juni) gingen wij voorbereidingen treffen. De tafels werden neergezet, de borden neergelegd en ook aan de coronaregels werd weer gedacht. Er viel te merken dat er een positieve sfeer heerste en wij hadden ook erg veel zin om het toernooi te organiseren, aangezien wij inmiddels toch ook wel benieuwd waren naar de prestaties nu wij de regels kenden. Alle voorbereidingen waren gedaan en de spelers konden zich aanmelden. Uiteraard liep het bij de start iets uit, omdat de deelnemers niet allemaal op tijd waren. De planning was 4 potjes van 20 minuten te spelen, maar dit gingen wij helaas niet redden, omdat wij al veel tijd verloren bij de start. We hebben daarom de keuze gemaakt om 3 potjes van 20 minuten te spelen. Het was een erg leuke eerst dag die goed verliep. We kregen dan ook heel veel positieve reacties van leerlingen en docenten. Ook was er het 9e les uur (als de meeste klassen klaar zijn) erg veel publiek van nieuwsgierige docenten en leerlingen. Na de 3 potjes zat de 1e dag er op.
Wij hadden nu ontzettend veel zin in de tweede toernooidag en begonnen de sport steeds meer te waarderen.

In de week richting de finaledag viel het ons op dat er een soort schaakkoorts ontstond op de school. Je zag mensen ineens overal schaken. Op telefoons en schaakborden werd er in de pauze en tussenuren geschaakt, maar ook in de vrije tijd tijdens lessen. Het was erg gaaf om te zien dat dit kwam, mede door het organiseren van ons schaaktoernooi.

De finaledag (24 juni) was dan ook een super geslaagde dag. Iedereen vond het weer erg leuk en onze inzet werd gewaardeerd. Uiteraard eindigde deze finale dag met een prijsuitreiking, applaus voor de deelnemers en een bedankje voor de scheidsrechter van de schaakbond.

#1 Jens van Diemen (3HB)
#2 Nigel Boerstra (3HA)
#3 Meneer Van Rossum

Wij vonden dit heel leuk om te doen en hebben veel over de sport geleerd.

Einde

Gavin, Jordy en Seppe (3KT)

Daafnieuws

Eerste fotowedstrijd

Eerste fotowedstrijd op VSO Daaf Geluk Afgelopen periode startte de eerste fotowedstrijd op de Daaf Geluk. Zowel leerlingen als het personeel raakten enthousiast en stuurden hun mooiste, eigengemaakte foto in. Na een juryberaad, bestaande uit twee docenten en een...

Lees meer

Kamp 2021-2022

Hieronder kunt u de informatie terugvinden van de kamp voorlichtingen per leerjaar. Kamp voorlichting klas 2 Kamp voorlichting klas 3 Kamp voorlichting klas 4 vmbo Kamp voorlichting 4 havo brief activiteitenweek 4 havo september 2021 Kamp voorlichting klas 5 /6 brief...

Lees meer

Prijswinnaar PWS

Onze leerling Britt Molenaar is prijswinnaar! Afgelopen vrijdag heeft zij met haar profielwerkstuk (PWS): 'Help! Stop de verdrinkingen' de prijs gewonnen van beste profielwerkstuk in Haarlem en omstreken voor Havo scholieren. De prijs is uitgereikt door De Koninklijke...

Lees meer

Informatie voor examenklassen

Hieronder leest u de brieven over het examen 2020-2021 examenrooster 1e en 2e tijdvak brief over extra maatregelen examen 5H Brief over examen 5 HAVO Brief over centraal schriftelijke examens 4VMBO examenrooster 5 havo 2021  

Lees meer

N.a.v berichtgeving over rellen in Haarlem-Noord

Bij deze willen we u laten weten dat vanwege berichtgeving over de te verwachten rellen in Haarlem Noord, wij besloten hebben om de school eerder te sluiten. Wij willen onze leerlingen de gelegenheid geven om veilig thuis te komen. Alle lessen zijn om 14.30 gestopt....

Lees meer

Tekenwedstrijd op vso Daaf Geluk

Tekenwedstrijd op vso Daaf Geluk De leerlingen op de Daaf Geluk, mochten hun kwaliteiten laten zien bij de tekenwedstrijd. Het thema was vrij, ook het materiaal mochten ze zelf kiezen. Van klas 1 tot 5 havo werd er zeer serieus  op ingegaan. Vele leerlingen hebben hun...

Lees meer